Szczelina na moście – w jaki sposób można to naprawić?

Most to obiekt użytkowy, w którym bardzo często powstają mniejsze i większe szczeliny – np. wskutek zmian temperatur, nadmiernego przeciążenia czy korozji siarczanowej. Przyczyną mogą też być rozmaite błędy popełnione już na etapie projektowania konstrukcji. Tego rodzaju wady powierzchniowe zagrażają bezpośrednio stabilności mostu, a tym samym bezpieczeństwu chodzących po nim ludzi i jeżdżących pojazdów, dlatego należy je regularnie naprawiać. Optymalną metodą jest tzw. iniekcja ciśnieniowa betonu.

Procedura obejmuje kilka etapów

Iniekcja ciśnieniowa to innowacyjna technologia naprawcza pozwalająca na bardzo skuteczne wypełnienie niepożądanych rys i pęknięć. Wykorzystuje się tutaj przede wszystkim żywice epoksydowe (dwuskładnikowe), poliuretanowe i akrylowe, a także preparaty cementowe. Pierwszy krok polega zawsze na dokładnej ocenie stanu technicznego mostu i konkretnego uszkodzenia, co umożliwia dobranie odpowiedniego wypełniacza i techniki. W dalszej kolejności dokonuje się oczyszczenia powierzchni, odsłonięcia szczeliny oraz wywiercenia otworów na pakery (łącznie ze zbadaniem ich drożności). Te ostatnie elementy powinny być rozmieszczone naprzemiennie – koniecznie wzdłuż przebiegu danej rysy i w odstępach, które odpowiadają co najmniej połowie grubości wady. Jeśli chodzi natomiast o odległość między dwiema końcówkami iniekcyjnymi, to musi być identyczna jak zasięg penetracji, ewentualnie nieznacznie tylko mniejsza. Zwieńczeniem operacji jest wtłoczenie żywicy bądź cementu w otwory i odczekanie, aż materiał całkowicie zaschnie. Dodajmy, że w przeprowadzaniu iniekcji ciśnieniowych specjalizuje się m.in. ta firma z Rudy Śląskiej: https://kaiser-one.pl/iniekcja-cisnieniowa-betonu/.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

jeden + 14 =