Windykator, udając się na szkolenie, może liczyć na to, że otrzyma na nim wszelkie niezbędne narzędzia, które pozwolą mu podnieść zarówno jakość, jak i efektywność wykonywanej przez niego pracy. Te narzędzia dotyczą zarówno najskuteczniejszych zwrotów w kontakcie z klientem, jak i technik prowadzenia rozmowy, jej planowania czy metod wywierania wpływu. Każde z wymienionych oraz masa innych elementów, które zawiera w sobie szkolenie, mogą się różnić w zależności od sposobu przeprowadzanej windykacji.
Jednym z najpopularniejszych szkoleń jest szkolenie z windykacji telefonicznej. Jako że w tym przypadku wszystko, czym można operować, stanowi tylko i wyłącznie głos oraz treść, którą wypowiada windykator, to właśnie na tym skupia się ten kurs. Można nauczyć się na nim tego, jak modulować swój głos, by był bardziej przekonujący i zachęcający do dalszej rozmowy, jakich wyrazów i zwrotów używać, żeby osoba po drugiej stronie dała się przekonać do zapłaty długu oraz w jaki sposób prowadzić rozmowę, żeby zdobyć wszelkie niezbędne informacje oraz żeby zakończyć ją umową zapłaty.
Od tego nieco różni się szkolenie dotyczące windykacji osobistej (terenowej). W kontakcie twarzą w twarz liczy się bowiem również mowa ciała, a przede wszystkim to, żeby zachować spokój nawet wtedy, gdy druga osoba się wścieka. Oczywiście windykator nadal uczy się wszelkich technik prowadzenia dialogu w taki sposób, aby uskutecznił on zapłatę, ale uzupełnionych o wymienione wcześniej treści. Tego oraz wiele więcej można nauczyć się na szkoleniach z windykacji.