Uproszczona księgowość to jeden z najłatwiejszych sposobów na rozliczanie się z państwowym urzędem skarbowym. Tego rodzaju forma jest przeznaczona zarówno dla osób fizycznych, jak spółek cywilnych, jawnych, partnerskich oraz socjalnych. Podstawowym warunkiem jest roczny przychód nieprzekraczający dwóch milionów euro. Profesjonalne usługi w zakresie prowadzenia uproszczonej księgowości świadczy m.in. biuro rachunkowe: http://www.ephemeris.com.pl.
W przypadku uproszczonej księgowości elementem będącym podstawą do rozliczenia się z fiskusem jest księga przychodów i rozchodów (z rachunkami, fakturami i innymi dokumentami), ewentualnie zwykła ewidencja przychodów. Niekiedy też przedsiębiorca jest zobligowany do regularnego rejestrowania przebiegu pojazdów, eksploatowanego wyposażenia, środków niematerialnych czy zakupów i sprzedaży VAT.
Wszystko zależy tak naprawdę od charakteru prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Księgę przychodów i rozchodów trzeba koniecznie zgłosić do odpowiedniego US. Dodajmy, że może ona występować w formie tradycyjnej albo elektronicznej.