Transport i spedycja to branża gwarantująca ciągłość dostaw niezbędną nam w każdym aspekcie życia. Przemysł, handel, usługi, a nawet opieka medyczna nie mogą obyć się bez nieustannego realizowania łańcucha dostaw. Wielu z nas nawet nie zastanawia się nad tym, jak bardzo skomplikowany jest to proces i jak wielu formalności należy dopełnić, by odbywało się to w sposób szybki, sprawny i przede wszystkim legalny. Szczególnie istotne jest to w przypadku transportu międzynarodowego.
Wszelkie konieczne do spełnienia formalności należy podzielić przede wszystkim na te dotyczące ładunku, jak i pojazdów i kierowców. Z perspektywy osoby nadającej lub odbierającej towar interesuje nas przede wszystkim ta pierwsza część. W przypadku, kiedy obawiamy się podejmować samodzielnie organizacji transportu możemy zdać się na spedycję międzynarodową zajmującą się pełną organizacją procesu transportowego. Jednakże osoby bardziej odważne próbują tych działań samodzielnie.
Absolutną podstawą każdego ładunku przewożonego przez dowolną granicę, również w ramach Schengen, jest list przewozowy CMR. W nim znajdują się wszelkie informacje na temat miejsca załadunku, rozładunku, rodzaju i masy przewożonego towaru, a także innych wymaganych konwencją CMR danych. W przypadku wyjazdu poza unię celną należy dodatkowo wziąć pod uwagę wszelkie formalności związane z odprawą. Zajmują się tym specjalistyczne agencje celne, a wybierając spedycję międzynarodową, otrzymujemy zwykle kontakt lub odprawę wliczoną w cenę ładunku. O ile sporządzenie CMR może spoczywać na barkach kierowcy lub załadowcy, o tyle wykonanie jakichkolwiek procedur celnych poza uprawnioną agencją jest niemożliwe, nielegalne i karalne.
Kolejną kwestią, na którą warto zwrócić uwagę jest rodzaj ładunku. Wiele z nich wymaga stosownych pozwoleń lub zgłoszeń. Ma to miejsce w przypadku przewozu odpadów, materiałów niebezpiecznych w ramach przepisów ADR, żywych zwierząt i szeregu innych ładunków. Szczegółowych informacji można zasięgnąć korzystając między innymi z infolinii ITD.