Wózek widłowy to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia każdego magazynu lub zakładu produkcyjnego. Służą do przenoszenia ciężkich ładunków z jednego punktu do drugiego, zazwyczaj poprzez podnoszenie ich i opuszczanie na ziemię. Mogą być napędzane energią elektryczną lub silnikami Diesla, mogą być obsługiwane ręcznie lub zautomatyzowane. Podstawowa konstrukcja wózka widłowego pozostaje niezmienna od wielu lat, ale z czasem nastąpiły pewne zmiany, które poprawiły bezpieczeństwo i wydajność.
W swojej istocie, wózek widłowy składa się z czterech głównych części:
Jest to pionowa część wózka widłowego, która ma na sobie hak lub dwa. Maszt jest podłączony do systemu hydraulicznego, który pozwala mu na podnoszenie i opuszczanie. Maszt posiada również sprzęgło bezpieczeństwa, które zapobiega jego opadaniu, jeśli coś stanie się z układem hydraulicznym.
Rama to część wózka widłowego, która podtrzymuje wszystkie inne części. Składa się ona z metalowej ramy i ma przymocowane koła, dzięki czemu można ją prowadzić z jednego miejsca na drugie. Koła pomagają również ustabilizować wózek widłowy, dzięki czemu nie przewraca się on podczas podnoszenia ciężkich ładunków.
Opony to część wózka widłowego, która utrzymuje kontakt z podłożem. Muszą być w dobrym stanie, abyś mógł bezpiecznie jeździć. Opony do wózków widłowych powinny mieć również odpowiednie ciśnienie, głębokość bieżnika i profil.
Widły są częścią wózka widłowego, która chwyta przedmioty. Można je przesuwać w górę i w dół, aby dostosować je do różnych wysokości. Kiedy je podnosisz lub opuszczasz, upewnij się, że są bezpieczne, zanim odjedziesz z ładunkiem