W zdecydowanej większości urządzeń i układów technicznych montuje się łożyska. Są to stalowe komponenty odpowiadające za skuteczne podtrzymywanie konkretnej części danej konstrukcji w taki sposób, aby pozwolić jej na swobodny ruch obrotowy. Istotną rolę w szeroko rozumianym przemyśle odgrywają choćby modele stożkowe, zaliczane do kategorii tocznych. Wyróżniają się przede wszystkim tym, że są wyposażone w specyficzne, wyraźnie ścięte stożki poruszające się po bieżni (z wierzchołkami zlokalizowanymi na osi).
Łożyska stożkowe są cenione głównie za niski stopień tarcia, niezbyt dużą ilość wytwarzanego ciepła, a także minimalny poziom emitowanego hałasu. Poza tym odznaczają się ponadprzeciętną wytrzymałością, dzięki czemu znakomicie sprawdzają się wszędzie tam, gdzie działają znaczne siły promieniowe oraz osiowe o ogromnej sile nacisku. W takich miejscach zwykłe modele kulkowe z pewnością nie byłyby w stanie zapewnić wydajnego funkcjonowania, a w krótkim czasie uległyby prawdopodobnie całkowitemu zużyciu lub poważnej awarii. Łożyska określane mianem tocznych montuje się zazwyczaj w zaawansowanych przekładniach stosowanych w zakładach przemysłowych i kolejowych. Poza tym stanowią normę w samochodowych skrzyniach biegów, piastach kół, zamiatarkach automatycznych, nowoczesnych walcarkach, betoniarkach, generatorach wiatrowych, urządzeniach produkcyjnych czy maszynach typowo rolniczych. Oczywiście wybór określonego modelu (jedno-, dwu- lub wielorzędowego) jest uzależniony od gabarytów konstrukcji, specyfiki jej działania i przeznaczenia.