Przyczepa to specjalistyczny pojazd, który jest ciągnięty za pojazdem drogowym w celu przewożenia ładunków. Najpopularniejszym typem przyczepy jest otwarta, płaska platforma, która ma niskie boki i górę wykonaną z płótna rozciągniętego na stalowej ramie. Inne rodzaje obejmują przyczepy lawety, cysternowe i kontenerowe, które są używane do transportu płynów lub przedmiotów luzem i można je znaleźć w prawie każdym uprzemysłowionym kraju na świecie. Przyczepy mają różne rozmiary, od małych, jednoosiowych przyczep przeznaczonych do przewozu jednego lub dwóch koni (lub innych zwierząt), do dużych kontenerów intermodalnych używanych przez międzynarodowe firmy spedycyjne. Istnieją również naczepy, które są zasadniczo dużymi ciężarówkami z dołączonymi przyczepami.
Pierwsza przyczepa pojawiła się na drogach krótko po przełomie wieków, gdy pojazdy konne zostały zastąpione przez zmotoryzowane. W 1928 roku firma Autocar Company wprowadziła na rynek tak zwany „samochód mieszkalny”, który był w zasadzie zamkniętym łóżkiem ciężarówki bez kabiny, ale z oknami i zamkami w drzwiach. Samochodowy samochód mieszkalny” przekształcił się w to, co obecnie nazywamy pojazdem rekreacyjnym lub kamperem – pojazdem, który łączy w sobie kemping i podróżowanie w jednym pakiecie. Mniej więcej w tym samym czasie producenci zaczęli produkować ciężarówki z dołączonymi przyczepami. Obie te części były połączone za pomocą mechanizmu zwanego „piątym kołem”, co umożliwiało ciągnięcie ich przez jeden pojazd. W 1934 r. Autocar i Peterbilt Motors Company zbudowały pierwszy zestaw ciężarówki z przyczepą.