Wózek widłowy to podstawowe narzędzie pracy każdego magazyniera, przeznaczone do załadunku lub rozładunku towarów. Tradycyjny jezdniowy wózek widłowy najczęściej spotykany w polskich firmach zbudowany jest z odpowiednio uformowanej stali stanowiącej ramę. Z przodu wózka zamontowany jest mechanizm umożliwiający podnoszenie oraz opuszczanie ładunków.
Na mechanizm ten składają się takie elementy jak widły, karetka oraz maszt. Podwójne widły uformowane są w literę L i poruszają się za pomocą łańcucha. Istotnym elementem każdego wózka widłowego jest umieszczona w tyle przeciwwaga. Przeciwwaga pozwala równoważyć wózek podczas przewożenia ciężkich ładunków. Operatora znajdującego się w kabinie wyposażonej w kierownicę, pedały oraz dźwignie, chroni klatka bezpieczeństwa.
Jednym z najważniejszych elementów każdego wózka widłowego jest napęd. Współczesne wózki napędzane mogą być benzyną, gazem LPG oraz ropą naftową. W sprzedaży coraz częściej znaleźć można także wózki z silnikami elektrycznymi. W związku z tym, że jednostka napędowa stanowi niejako serce wózka widłowego, najlepiej wybierać pewne i sprawdzone konstrukcje, takie jak silnik Perkins.
Chociaż wózek widłowy na pierwszy rzut oka może wydawać się stosunkowo prostą konstrukcją, w rzeczywistości jest to złożona maszyna wyposażona w wiele skomplikowanych układów. Za prawidłową pracę wózka odpowiedzialne jest m.in. układ hamulcowy, kierowniczy, przeniesienia napędu, a także układ hydrauliczny umożliwiający podnoszenie ładunków. Awaria któregokolwiek z układów powoduje unieruchomienie wózka i konieczność wezwania serwisanta.