Kompletne sprzęgło w klimatyzacji samochodowej – czym jest i dlaczego jest takie ważne?

Proces działania klimatyzacji samochodowej zaczyna się od sprężenia cieczy chłodzącej przez kompresor. Następnie sprężona substancja chłodnicza zmienia stan gazowy na ciekły i dzięki temu obniża temperaturę. W kolejnej fazie chłodziwo jest transportowane do parownika, gdzie na skutek działania zaworu rozprężnego zostaje usunięta wilgoć. W ostatnim etapie schłodzony gaz jest wprowadzany do kabiny samochodu przy pomocy nawiewu. 

Zasady działania sprzęgła w klimatyzacji

Sprzęgło jest zbiorem elementów, które integrują mechanizm kompresora sprężarki. W samochodzie montuje się elektromagnetyczne i sztywne sprzęgło kompresora klimatyzacji. W rozwiązaniu elektromagnetycznym wykorzystuje się cewki o napięciu 12V i 24V, które uruchamiają kompresor. Sztywne sprzęgło uruchamia kompresor na stałe, ponieważ proces rozpoczyna się automatycznie po uruchomieniu silnika. 

Rodzaje sprężarek w klimatyzacji

W instalacjach chłodniczych najczęściej stosuje się sprężarki tłokowe. Rzędowo ustawione tłoki pompują chłodziwo stale lub zmiennie, w zależności od zastosowanego systemu. Do mniej popularnych rozwiązań należy sprzęgło kompresora klimatyzacji, które działa na zasadzie sprężarki łopatkowej. System opiera się na wirnikach zasysających chłodziwo do komór chłodniczych. Najrzadziej stosuje się sprężarki spiralne, których praca polega na wprowadzaniu gazu przy pomocy wałka statycznego i dynamicznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 + jeden =